vrijdag 7 oktober 2011

Side road shopping (SRS), Shop on Top (SOT), of Retteketet naar Beter Bed

Daar is ze weer! Net aangekomen op kantoor en zit lekker aan een kopje Twinings thee. Ja ja, we hebben het goed. Gistermiddag zijn we naar Osu Children´s Home geweest. Dit is een organisatie die kinderen opvangt die wees, mishandelt of gered van trafficing zijn, of waarvan de moeder mentaal niet meer in orde is, of in de gevangenis zit. We willen daar graag wat avonden doorbrengen om te helpen, maar daar moet de directrice nog toestemming voor geven. Helaas heb ik geen foto´s van de kinderen, omdat sommige stiekum in deze opvang zitten en hun familie dit niet mag weten. Foto´s nemen is dus verboden.

Het is moeilijk je groot te houden als je een zak met lollies mag uitdelen en er ongeveer 30 paar mooie grote bruine ogen met daarachter al zoveel ellende in die koppies je vragend staan aan te kijken voor een lolly. Overigens is er ook meteen duidelijk dat hier het recht van de sterkste telt, want na enkele seconden viel ik zowat omver omdat ze met z´n allen de zak uit mijn handen stonden te rukken. Holy shit, do I realise I come from the land of plenty!!! Hopelijk wordt vervolgd, want dat betekent dat we toestemming hebben gekregen daar te gaan helpen.

Any onderwerp is nu natuurlijk verkeerd na het Osu verhaal, maar ja, life goes on, ook in Ghana.
Ik wil even een paar nieuwe termen introduceren en zal ze verduidelijken aan de hand van wat foto´s.
Allereerst is daar de Side Road Shopping (SRS), ook wel Side Road Selling genoemd.





Bij de laatste "winkel", hebben Chee en ik een wasrek gekocht, waaraan we in de lodge onze gewassen kleren kunnen ophangen. We zijn daarvoor overigens een snelweg in aanleg overgestoken. Het feit dat de weg nog in aanleg is en dus nog niet overal van asfalt voorzien, stopt geen enkele Ghanees van het gebruiken van deze weg, dus we moesten onszelf een weg banen van de een naar de andere kant alsof je de A1 oversteekt. Gelukkig werd er iets minder hard gereden...  :-))), maar daarentegen zijn er geen banen aangegeven wat meteen resulteert in een wirwar van auto´s die elkaar net hoe het uitkomt links of recht passeren en mag ik daar bij opmerken dat we het dan over elkaar tegemoetkomende auto´s hebben! Als ik nu geen daredevil ben, dan weet ik het niet meer.


Daarnaast hebben we de Shop On Top.




Het is ongelooflijk hoeveel van artikelen er worden verkocht vanaf het hoofd, langs de weg, tussen het superdrukke verkeer. Daarbij vergeleken is dat oversteken van mij voor dat wasrek een peuleschilletje. We hebben inmiddels 250 verschillende artikelen (niet ikzelf hoor, maar onze vrouwelijke Canadeze teamlid), geteld die op deze manier aan de man worden gebracht.

Overigens wordt niet alleen op het hoofd van alles verkocht ook langs de weg dus. Ik zeg Ikea eat your hard out!. Hier geen hoge kosten voor een groot gebouw. Na een nacht onder het zeil worden de banken afgestoft en staan ze weer keurig in de "etalage".....


Overigens heeft naast deze meubelverkoper ook Retteketet naar Beter Bed een open air variant.


Ben benieuwd wat we nog meer tegen gaan komen op dit gebied.

Btw. De termen SRS en SOT komen rechstreeks uit mijn grote duim.

Morgen gaan we weg voor een tweedaagse trip naar het Voltagebied. Dit is waar een heel groot meer is. De dag daarna gaan we naar de Wi watervallen. Ben heel benieuwd.
Ik heb daarna ongetwijfeld wel weer iets te vertellen. Voor nu allemaal de hartelijke groeten en een heel gezellig weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten